نشست رونمایی کتاب الفبای زندگی در موزه تصاویر معاصر برگزار شد

نشست رونمایی کتاب الفبای زندگی در موزه تصاویر معاصر برگزار شد

مراسم رونمایی کتاب الفبای زندگی دیروز در موزه تصاویر معاصر برگزار شد.

در روز پنج‌شنبه مورخ ۱۴۰۳/۳/۳ به مناسبت رونمایی کتاب «الفبای زندگی؛ خواندن و نوشتن به مثابه زیستن» نشستی در موزه تصاویر معاصر با حضور علاقه‌مندان برگزار شد. در این نشست آقای دکتر نعمت‌الله فاضلی نویسنده کتاب و آقای دکتر مقصود فراستخواه به عنوان میهمان و ناقد شرکت داشتند. در ابتدا دکتر فاضلی شرحی بر ایده کتاب و چگونگی شکل‌گیری آن ارائه کردند و توضیح دادند که چگونه در طول تاریخ بشر خواندن و نوشتن به مثابه یکی از جنبه‌های رشد ذهنی و فرهنگی بشر وجود داشته و تا به امروز همواره بر اهمیت آن افزوده شده است. به طوری که خصوصا در دوران مدرن، سواد همگانی و خوانایی و نویسایی، کلید ورود به تمدن جدید و شکل جدید زیستن در جهان بوده است؛ جهانی که می‌توان آن را «جهان مکتوب» نامید. تمام سازمان‌ها و به طور کلی سازوکار زندگی در جهان سازمانی شده، بر پایه خواندن و نوشتن استوار شده است. بی‌سوادی یا کم سوادی و یا حتی بدسوادی در دنیای امروز، موجب فرودست‌سازی گروه‌های اجتماعی و به حاشیه رانده شدن افراد و اقشار ضعیف جامعه می‌شود و آن‌ها را از مشارکت موثر هم در جنبه‌های مختلف حیات فردی و هم زندگی جمعی بازمی‌دارد. وقتی این میزان بی‌/کم‌سوادی زیاد می‌شود و به استناد آمارهای رسمی به میلیون‌ها نفر می‌رسد (طبق آمار ۱۳۹۵ بالغ بر ۲۱ میلیون بی‌سواد و کم‌سواد در کشور داریم)، این جمعیت بزرگ که از توانش‌های ذهنی و پیچیدگی‌های فکری و تحلیلی مورد نیاز زندگی در قرن بیست و یکم بی‌بهره‌اند، به راحتی به ابزاری در دست اصحاب قدرت برای پیشبرد سیاست‌های پوپولیستی و عوام‌فریبی تبدیل می‌شوند و سرنوشت جامعه را به شکلی منفی رقم می‌زنند.

در ادامه دکتر فراستخواه نیز بر اهمیت ایده مطرح شده در کتاب الفبای زندگی پرداخت و  توضیح داد که امروزه «جریان آگاهی» از «جریان زندگی» جا مانده است و باید خودش را همپای تغییرات شتابناک جمعیتی و اجتماعی سازد تا بتواند همچنان در جامعه مورد توجه و اعتبار باشد. ایشان افزود که در فهم و تحلیل مقوله سواد باید به رابطه آن با «زیست‌قدرت» نیز پرداخت و به اینکه چه کسی مسئول ارائه سواد، آموزش، پاداش‌دهی و اعتباربخشی به یادگیری است، توجه کرد. اینکه کودکان و جوانان در مدارس و دانشگاه‌ها چه متنی را به عنوان کتاب درسی می‌خوانند، چه معلمانی برای کار تدریس می‌توانند از فیلترهای مختلف بگذرند و چه کسانی برای آموزش دادن رد صلاحیت می‌شوند و چه کسانی و چه گروه‌هایی در قدرت مسئولیت عزل و نصب و استخدام و ارتقا و اخراج معلمان را در دست گرفته‌اند و اینکه به چه سوادی اعتبار می‌دهند و از چه نظام پاداش‌دهی حمایت می‌کنند همگی بر میزان توسعه سواد همگانی در کشورها خصوصا ایران موثر است. به زعم دکتر فراستخواه اینکه در ایران والدین نقش مهم و تاثیرگذاری بر سرنوشت تحیلی فرزندانشان دارند و خصوصا در اقشار متوسط مرتب فرزندانشان را به کلاس‌ها جبرانی، فوق برنامه و غیره می‌برند و بر روی آموزش سرمایه‌گذاری مادی و معنوی انجام می‌دهند به این خاطر است که در ناخودآگاه جمعی ایرانیان این نکته جا افتاده که سیستم آنها را رها کرده است و والدین ناچارند جور نظام آموزشی را خودشان بر دوش بکشند و ناکارآمدی‌های نظام مدرسه را به نحوی جبران کنند. حال آنکه این وضعیت در سطح کلان چندان قابل جبران نیست زیرا وقتی سیاست‌های کلان آموزشی بر مبنای کالایی شدن آموزش و گران شدن خدمات آموزشی است، باعث طبقاتی شدن آموزش و در نتیجه حذف شدن بسیاری از گروه‌ها از دسترسی به امکانات آموزش باکیفیت می‌شود و در عوض یک قشر متکی و مرتبط به باندهای قدرت، توانایی تاسیس مدارس خاص‌منظوره برای تربیت نسل بعدی بروکرات‌ها و تکنوکرات‌ها و سیاستمداران را برای پر کردن جای پدرانی که امروز بر اریکه قدرت و ثروت سوارند فراهم می‌کند. به عبارت دیگر سواد و آموزش با قدرت وارد رابطه تنگاتنگ و بده‌بستانی آن هم از نوع مخرب آن می‌شود.

این جلسه پس از پرسش و پاسخ با جشن امضای کتاب به پایان رسید. انتشارات همرخ از همه مشارکت‌کنندگان در این نشست صمیمانه سپاسگزار است.

موزه تصاویر معاصر

موزه تصاویر معاصر

رونمایی کتاب الفبای زندگی

رونمایی کتاب الفبای زندگی

رونمایی کتاب الفبای زندگی

رونمایی کتاب الفبای زندگی